SPŁACAJ DŁUG PRZEZ INTERNET  >>

lub skontaktuj się z nami

CZAT Z KONSULTANTEM >> FORMULARZ KONTAKTOWY >>

*Numer jest bezpłatny dla połączeń z telefonów stacjonarnych i komórkowych.

Pełnomocnictwo szczególne Ultimo SA

Pełnomocnictwo szczególne – kiedy może się przydać? Jak je napisać? Podpowiadamy!

Udzielenie pełnomocnictwa może pomóc nam w wielu kwestiach. Od najprostszych, jak załatwienie sprawy w urzędzie np. odbiór dokumentów, po bardziej skomplikowane, jak kupno lub sprzedaż samochodu czy reprezentowanie osoby zadłużonej w negocjowaniu i ustalaniu warunków spłaty zadłużenia z tytułu wierzytelności wobec firmy windykacyjnej.

Pełnomocnictwa najczęściej udziela się w formie pisemnej. Wyróżniamy 3 rodzaje pełnomocnictwa:

  • ogólne – pozwala osobie upoważnionej załatwić codzienne sprawy;
  • rodzajowe – podpisywane w celu załatwienia określonego rodzaju czynności;
  • szczególne – mające najwęższy zakres, bo ograniczony do konkretnej czynności.

Po co podpisuje się pełnomocnictwo szczególne? Co powinno zawierać? Odpowiadamy…

Pełnomocnictwo szczególne – co to?

Pełnomocnictwo szczególne zawierane jest dla konkretnej czynności i najczęściej udzielane adwokatowi lub radcy prawnemu. Powinno ono wyraźnie oraz dokładnie wskazywać czynność, do której powołano pełnomocnika. Najczęściej wykorzystujemy je przy sprzedaży lub kupnie samochodu czy nieruchomości.

Warto także pamiętać, że przy sprzedaży lub kupnie nieruchomości pełnomocnictwo szczególne musi sporządzić notariusz. Jest to wymagane, ponieważ przeniesienie własności nieruchomości zawsze wiąże się ze sporządzeniem aktu notarialnego i taka sama forma dotyczy również pełnomocnictwa.

Istotne jest także to, że w jego ramach możemy przydzielić pełnomocnika do kilku czynności, ale muszą być one wyraźnie oznaczone. Nie możemy tu wskazać samego rodzaju czynności, tylko szczegółowo opisać każdą z nich. To ważne, ponieważ mocodawca, czyli reprezentowana osoba, przyjmuje na siebie skutki dokonanych przez pełnomocnika czynności. Oznacza to, że w przypadku ewentualnych problemów wynikających z działań pełnomocnika, będzie musiał brać na siebie odpowiedzialność. W takim przypadku pisemna forma pełnomocnictwa może przydać się jako dowód i stanowić podstawę do rozwiązania zaistniałych problemów dla mocodawcy.

Jak napisać pełnomocnictwo szczególne? Wzór pisma

Można wyróżnić kilka podstawowych elementów takiego pisma, przede wszystkim:

  • miejsce i datę wystawiania;
  • nazwę pisma np. pełnomocnictwo szczególne;
  • określenie mocodawcy i pełnomocnika przez podanie danych:

imiona, nazwiska, adres zamieszkania oraz dane z dowodu osobistego i/lub numer PESEL; w przypadku, kiedy pełnomocnikiem jest firma, należy podać pełne dane firmy;

  • numer wpisu na liście adwokatów czy radców prawnych: jeżeli pełnomocnikiem jest adwokat lub radca prawny;
  • dokładne określenie czynności, sprawy, której dotyczy wniosek (brak tej informacji spowoduje, że będziemy mieć do czynienia z pełnomocnictwem rodzajowym);
  • podpis mocodawcy;
  • warto także zakazać lub zezwolić udzielania dalszych pełnomocnictw w danej sprawie.

Sprawdź stan zadłużenia na eultimo.pl

ZAŁÓŻ KONTO >>

Kiedy wygasa pełnomocnictwo?

Pełnomocnictwo szczególne można w każdym momencie odwołać. Wyjątek stanowi sytuacja, w której mocodawca sam zrzeknie się odwołania pełnomocnictwa z określonych, ważnych dla niego przyczyn.

W przypadku śmierci mocodawcy lub pełnomocnika wygasa ono samoistnie. Jednak można zastrzec w nim, że w momencie śmierci pełnomocnika przechodzi ono na inną osobę, powiązaną stosunkiem prawnym np. adwokata czy radcę prawnego. Kiedy pełnomocnictwo wygasa, to pełnomocnik jest zobowiązany do zwrócenia dokumentu potwierdzającego jego udzielenie mocodawcy. Osoba udzielająca pełnomocnictwa może zażądać poświadczonego odpisu tego dokumentu.

Udzielenie pełnomocnictwa może okazać się przydatne w wielu sytuacjach, w których nie możemy załatwić sprawy sami np. w przypadku choroby lub pobytu za granicą. Nierzadko właśnie, osoby zadłużone przebywające za granicą lub osobny starsze, którym ciężko jest samodzielnie zarządzać swoimi sprawami finansowymi, udzielają pełnomocnictwa zaufanym osobom, aby te kontaktowały się w sprawie długu z wierzycielem. Na stronach firm windykacyjnych często można znaleźć wzór takiego pisma.

about:blank

Zainteresują Cię również

Wybierz, jak chcesz się z nami dogadać

Rozmowa to pierwszy krok do znalezienia pomocy, dlatego zadzwoń, wyślij e-mail lub odezwij się do nas na czacie.

Zadzwoń do nas

Wolisz bardziej bezpośredni
kontakt? Zadzwoń i porozmawiaj
z naszym doradcą!

800 804 904 *  >> * bezpłatna infolinia
(również z tel. komórkowych)

Jeżeli Twoja sprawa jest na etapie postępowania sądowego, zadzwoń:

+ 48 71 358 16 38
Opłata za połączenie zgodna z taryfą operatora.

Jeżeli Twoja sprawa jest na etapie postępowania egzekucyjnego, zadzwoń:

+ 48 71 323 47 90
Opłata za połączenie zgodna z taryfą operatora.

Jeżeli chcesz się skontaktować w sprawie upadłości konsumenckiej, zadzwoń lub wyślij wiadomość:

+48 739 190 255 lub +48 451 060 478
Opłata za połączenie zgodna z taryfą operatora.

Wyślij wiadomość

Napisz e-mail do specjalisty na adres: obsluga_klienta@ultimo.pl lub skorzystaj z formularza.

FORMULARZ >>

Napisz do doradcy

Nasi konsultanci czekają
na Twoją wiadomość
od poniedziałku do piątku
w godz. 8:00 – 18:00.

ROZPOCZNIJ CZAT >>

Spłacaj dług przez internet

Dzięki wiarygodnemu portalowi
obsługi zadłużenia eUltimo możesz
szybko, bezpiecznie i wygodnie
spłacić dług.

eULTIMO >>
eUltimo – logotyp

Dogadajmy się
online:

Szybko, bezpiecznie
i wygodnie