SPŁACAJ DŁUG PRZEZ INTERNET  >>

lub skontaktuj się z nami

CZAT Z KONSULTANTEM >> FORMULARZ KONTAKTOWY >>

*Numer jest bezpłatny dla połączeń z telefonów stacjonarnych i komórkowych.

Upadłość konsumencka - czy warto ją ogłaszać?

Czym jest upadłość konsumencka i czy warto ją ogłaszać?

Długi Cię przerastają i nie wiesz, jak sobie z nimi poradzić? Jednym z instrumentów prawnych, z których może skorzystać osoba zadłużona, jest upadłość konsumencka. Od 24 marca 2020 roku - po wejściu w życiu nowelizacji prawa upadłościowego - z tego rozwiązania mogą skorzystać osoby, które mają problemy finansowe. Warto jednak dowiedzieć się więcej na ten temat i decyzję o skorzystaniu z tego rozwiązania podjąć świadomie.

Upadłość konsumencka - co to znaczy?

Upadłość konsumencka polega na zredukowaniu albo umorzeniu długów osoby fizycznej, która stała się niewypłacalna. O jej ogłoszeniu decyduje sąd rejonowy na wniosek dłużnika, po wnikliwym zbadaniu sprawy. Trzeba wiedzieć, że postępowanie sądowe zazwyczaj jest długie i nierzadko skomplikowane.

Co się dzieje, kiedy zostanie ogłoszona upadłość konsumencka?

Kiedy upadłość konsumencka zostanie skutecznie ogłoszona:

  • dłużnik traci prawo do zarządzania i rozporządzania swoim majątkiem – przejmuje go syndyk, którego zadaniem jest rozporządzenie tzw. masy upadłościowej tak, aby spłacić zobowiązania wobec Twoich dotychczasowych wierzycieli;
  • sytuacja majątkowa dłużnika zostaje upubliczniona – informacje o długu trafiają do Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz do Centralnej Ewidencji Restrukturyzacji i Upadłości;
  • umorzone zostają wszystkie postępowania komornicze wobec dłużnika, a postępowania egzekucyjne, w tym sprawy sądowe ulegają zawieszeniu.

Dlaczego niektórzy decydują się na skorzystanie z tego rozwiązania?

Sytuacja osoby zadłużonej jest trudna, często też wynika ze splotu różnych - często nieprzyjemnych - sytuacji życiowych, dlatego trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Trzeba jednak wiedzieć, że ogłoszenie upadłości konsumenckiej oznacza również:

  • wstrzymanie egzekucji komorniczych;
  • zatrzymane naliczania ustawowych odsetek za opóźnienie;
  • wykreślenie z rejestrów dłużników (w zamian osoba, która ogłosi upadłość trafia do Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz Centralnej Ewidencji Restrukturyzacji i Upadłości);
  • oddłużenie odbywa się poprzez sprzedaż masy upadłościowej przez syndyka.

Co jeszcze warto wiedzieć na temat upadłości konsumenckiej?

Przede wszystkim musisz pamiętać, że upadłość konsumencka nie oznacza automatycznego umorzenia Twojego zadłużenia. Wręcz przeciwnie. Jest ono spłacane z Twojego majątku. Oznacza to, że:

  • tracisz prawa do swoich ruchomości i nieruchomości – czyli np. do posiadanego mieszkania, samochodu, sprzętu elektronicznego itp. Syndyk ma prawo zażądać od Ciebie np. wyprowadzki z domu czy sprzedać Twój samochód na poczet spłaty długu (nawet jeśli tego nie zrobi, możesz utracić możliwość korzystania z niego);
  • syndyk może przejąć część Twojego wynagrodzenia na poczet spłaty rat wobec wierzycieli;
  • nie będziesz mieć możliwości zaciągania żadnych poważniejszych zobowiązań finansowych, poza dokonywaniem codziennych zakupów – nie będziesz mógł np. podpisać umowy na abonament telefoniczny ani wziąć pożyczki;
  • informacje o Twoich długach zostaną upublicznione i dostępne dla każdego, również drogą internetową.

Dlatego zanim podejmiesz decyzję o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej, warto także rozważyć inne opcje. Jeśli jesteś Klientem Ultimo, możesz sięgnąć po prostsze rozwiązanie, jakim jest rozłożenie długu na raty. Ugodę podpiszesz w kilka chwil – np. online, logując się na swoje konto w portalu klienta eultimo.pl. Możesz płacić nawet niewielkie raty, a dzięki temu unikniesz utraty całego majątku i innych sytuacji wynikających z ogłoszenia upadłości konsumenckiej. Jednocześnie krok po kroku wyjdziesz na finansową prostą bez obawy o windykację na drodze sądowej.

about:blank

Zainteresują Cię również

Wybierz, jak chcesz się z nami dogadać

Rozmowa to pierwszy krok do znalezienia pomocy, dlatego zadzwoń, wyślij e-mail lub odezwij się do nas na czacie.

Zadzwoń do nas

Wolisz bardziej bezpośredni
kontakt? Zadzwoń i porozmawiaj
z naszym doradcą!

800 804 904 *  >> * bezpłatna infolinia
(również z tel. komórkowych)

Jeżeli Twoja sprawa jest na etapie postępowania sądowego, zadzwoń:

+ 48 71 358 16 38
Opłata za połączenie zgodna z taryfą operatora.

Jeżeli Twoja sprawa jest na etapie postępowania egzekucyjnego, zadzwoń:

+ 48 71 323 47 90
Opłata za połączenie zgodna z taryfą operatora.

Jeżeli chcesz się skontaktować w sprawie upadłości konsumenckiej, zadzwoń lub wyślij wiadomość:

+48 739 190 255 lub +48 451 060 478
Opłata za połączenie zgodna z taryfą operatora.

Wyślij wiadomość

Napisz e-mail do specjalisty na adres: obsluga_klienta@ultimo.pl lub skorzystaj z formularza.

FORMULARZ >>

Napisz do doradcy

Nasi konsultanci czekają
na Twoją wiadomość
od poniedziałku do piątku
w godz. 8:00 – 18:00.

ROZPOCZNIJ CZAT >>

Spłacaj dług przez internet

Dzięki wiarygodnemu portalowi
obsługi zadłużenia eUltimo możesz
szybko, bezpiecznie i wygodnie
spłacić dług.

eULTIMO >>
eUltimo – logotyp

Dogadajmy się
online:

Szybko, bezpiecznie
i wygodnie