Ostatnio coraz więcej przedsiębiorców oraz Klientów indywidualnych interesuje się tematem gwarancji bankowej, która może ich zabezpieczyć na wypadek kłopotów finansowych np. przy spłacie kredytu lub – w przypadku firm - zwiększyć ich wiarygodność wobec Klientów i partnerów biznesowych. Gwarancja bankowa może pomóc uniknąć problemów związanych z naliczanymi odsetkami oraz narastaniem długu. Przeczytaj, jakie daje korzyści oraz jak ją uzyskać…
Gwarancja bankowa – co to jest?
To rodzaj umowy na mocy której gwarant, czyli bank zobowiązuje się wykonać świadczenia pieniężne na rzecz kredytobiorcy - osoby fizycznej lub przedsiębiorcy - po spełnieniu przez nich określonych warunków. Dokładną definicję możemy znaleźć w art. 81 ustawy Prawo bankowe: „gwarancją bankową jest jednostronne zobowiązanie banku-gwaranta, że po spełnieniu przez podmiot uprawniony (beneficjenta gwarancji) określonych warunków zapłaty, które mogą być stwierdzone określonymi w tym zapewnieniu dokumentami, jakie beneficjent załączy do sporządzonego we wskazanej formie żądania zapłaty, bank ten wykona świadczenie pieniężne na rzecz beneficjenta gwarancji – bezpośrednio albo za pośrednictwem innego banku”.
Co to oznacza w praktyce? Gwarancje najczęściej dotyczą:
- spłaty kredytu;
- zapłaty za towary lub usługi;
- spłaty rat leasingowych;
- zwrotu zaliczki;
- przetargu (wadium), w tym zamówień publicznych;
- dobrego wykonania umowy czy kontraktu;
- rękojmi;
- zapłaty cła lub akcyzy.
Gwarancja jest zatem zabezpieczeniem wierzyciela, czyli tzw. beneficjenta gwarancji bankowej. Jeżeli dłużnik nie ureguluje swojego zobowiązania, to bank wypłaca kwotę na rzecz wierzyciela.
Korzyści, jakie daje gwarancja bankowa
Ten rodzaj zabezpieczenia bankowego ma charakter czasowy, co oznacza, że bank może świadczyć taką usługę tylko w terminach podanych w umowie. Skorzystanie z takiego rozwiązania może być korzystne w wielu sytuacjach, przede wszystkim to:
- Pomoc w uregulowaniu zobowiązań: obecnie sytuacja jest trudna, trzeba liczyć się z tym, że z miesiąca na miesiąc wiele może się zmienić i będzie Ci ciężko spłacać swoje zobowiązania. Z tego powodu gwarancja bankowa może być Twoją szansą na czasowe uregulowanie płatności wynikających np. z umowy kredytowej.
- Zwiększona wiarygodność biznesowa w oczach klientów i kontrahentów: dysponując gwarancją bankową przedsiębiorca staje się wiarygodniejszy dla beneficjenta, czyli potencjalnego przyszłego wierzyciela.
- Możliwość negocjowania dłuższego terminu płatności: np. przy zakupie towaru, ponieważ beneficjent gwarancji będzie miał pewność otrzymania środków.
- Zwiększenie szansy na wygraną w przetargu: w wielu przypadkach jest to również warunek konieczny uczestnictwa w przetargu.
Jeżeli jesteś beneficjentem - nie zleceniodawcą gwarancji - zyskujesz:
- Zabezpieczenie, jeśli kontrahent podważy warunki umowy.
- Szybką egzekucję należności: bez względu na sytuację finansową partnera w biznesie.
Jak uzyskać gwarancję bankową?
Gwarancji udziela wyłącznie bank i aby ją uzyskać należy spełniać określone warunki, przede wszystkim:
- Posiadać wysoką zdolność kredytową, na którą wpływa między innymi stabilna sytuacja finansowa oraz pozytywna historia kredytowa.
- Ustalić zabezpieczenie zapewniające bankowi zwrot należności w razie wypłacania przez bank wierzycielowi pieniędzy. Może nim być hipoteka, poręczenie, weksel, czy zastaw rejestrowy (samochód lub towary w magazynie).
Warto pamiętać o tym, że są dwa rodzaje gwarancji: warunkowa i bezwarunkowa, a przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z tego rozwiązania trzeba dokładnie poznać jego wady i zalety oraz zapoznać się z proponowanymi przez bank warunkami.
Sprawdź oferty spłaty długu w ratach na eultimo.pl