Dłużnikiem może zostać każdy. Często, niezależnie od naszych starań, na skutek np. utraty pracy, choroby lub nierzetelnego kontrahenta możemy wpaść w problemy finansowe. Przychodzące ponaglenia i pisma w sprawie niezapłaconych rat lub rachunków stają się ciężarem, więc zdarza się, że odkładamy je „na półkę”. To jednak nie sprawi, że dług zniknie. Wręcz przeciwnie! Spowoduje narastanie odsetek oraz innych kosztów ujętych w zawieranych wcześniej umowach. Kiedy dojdzie już do sytuacji, w której odzywa się do nas firma windykacyjna, zaczynamy popadać w panikę i często unikamy kontaktu. Czy jest to najlepsze rozwiązanie? Zdecydowanie nie. Dlatego wyjaśniamy, jak może pomóc windykator…
Do kontaktu z windykatorem może dojść już na wczesnym etapie zalegania z opłatami. Firma czy osoba prywatna staje się naszym wierzycielem i w każdej chwili ma prawo przekazać nasze zadłużenie do obsługi windykacyjnej, której zadaniem jest odzyskanie należnych wierzycielowi pieniędzy wraz z odsetkami. Zdarza się także, że dług, którego nie udało się odzyskać polubownie, zostaje zgodnie z prawem sprzedany do firmy windykacyjnej. Wówczas osoba zadłużona otrzymuje list informujący o cesji wierzytelności i od tej pory powinna kontaktować się wyłącznie z nowym wierzycielem.
► Co to jest cesja wierzytelności? Dowiedz się więcej >>
1. Kim jest windykator i jak działa firma windykacyjna?
Na temat firm windykacyjnych powstało wiele mitów. Między innymi powszechnie mówi się, że firmy windykacyjne stosują praktyki niezgodne z prawem lub dłużnicy są bezbronni wobec działań windykacji. Warto wiedzieć, że profesjonalnie działające firmy windykacyjne pracują zgodnie z prawem, a etyczne działanie w kontakcie z osobą zadłużoną to ich priorytet. Firma windykacyjna dąży do polubownego rozwiązania problemu zadłużenia, oferując ofertę spłat m.in. w ratach. Na ścieżkę prawną np. przez egzekucję komorniczą wchodzi wtedy, gdy po stronie dłużnika nie ma woli rozpoczęcia spłaty. Decyzja o tym, jak zostanie spłacone zobowiązanie – polubownie czy na drodze prawnej – pozostaje zatem po stronie osoby zadłużonej.
Windykator jest odpowiedzialny za przeprowadzanie rozmów z dłużnikiem na temat możliwości wyjścia na finansową prostą i wskazanie mu rozwiązań w trudnej sytuacji. Obsługuje więc osobę zadłużoną oraz wyjaśnia wszystkie kwestie związane ze sprawą.
Windykator pomaga, dlatego nie może np.:
- zająć wynagrodzenia lub środków na koncie;
- ujawniać danych dłużnika czy informacji na temat sprawy osobom trzecim;
- nie zajmuje dóbr materialnych dłużnika, ani nie eksmituje z mieszkania.
2. Dlaczego warto współpracować z windykatorem?
Zająć wynagrodzenie lub dobra materialne może jedynie komornik, kiedy zostanie wszczęta egzekucja komornicza. Jest to droga prawna, z której korzysta się w przypadku, gdy osoba zadłużona nie podejmuje rozmów i nie spłaca swojego zobowiązania.
Z profesjonalnie działającą firmą windykacyjną i jej przedstawicielem – Doradcą/Windykatorem – można obecnie kontaktować się w różny sposób:
- telefonicznie – wybierając numer infolinii lub korzystając z opcji pozostawienia numeru do siebie i kontaktu w wybranych, dostępnych godzinach obsługi;
- na czacie;
- przez portal obsługi zadłużenia, na którym wystarczy założyć konto, aby sprawdzić aktualną wysokość zadłużenia i wybrać spośród ofert przygotowanych przez firmę windykacyjną.
Coraz częściej Klienci Ultimo wybierają kontakt online przez portal Klienta. Doceniają możliwość prostej obsługi - bez kontaktu z doradcą na infolinii - np. na swoich smartfonach oraz korzystają z opcji pozostawienia opinii: „Szybka i prosta forma zawarcia ugody. Rozłożyłam swoje zadłużenia na dogodne raty. Jestem zadowolona” – napisała Pani Klaudia (26 lat). Natomiast Pani Alicja (68 lat) wskazała, że ważne dla niej było „(…) przyjazne podejście do klienta”.
Każdego dnia 300 Klientów ustala swój plan spłaty długu.
3. Co zrobić, kiedy dzwoni windykator?
Przede wszystkim warto:
- przygotować się do rozmowy i przeczytać dokładnie otrzymane pisma;
- nie unikać kontaktu oraz podejść do sprawy swojego zadłużenia poważnie, aby nie powiększać wielkości zaległych zobowiązań;
- spokojnie wysłuchać propozycji Doradcy lub/i zarejestrować się na swoim koncie Klienta i tam zawrzeć porozumienie.
To nie jest łatwe, ale zmiana nastawienia może pomóc. Każdy mały krok przybliża osobę zadłużoną do upragnionego celu, czyli spokojnego życia bez długów, życia z tzw. „czystą kartą”.